Architect (Almelo en thuis)
Heb jij interesse in interoperabilteit / gegevensuitwisseling en wil je voor onze architectuur creatieve en innovatieve oplossingen bedenken? Wil jij ons belangrijkste aanspreekpunt zijn op nationaal en Europees vlak? Zo neem je bij Justid beslissingen over de inhoud van de analyses, ontwerpen en (beleids)adviezen, waardoor je invloed uitoefent op het succes van onze afdeling en organisatie als geheel.
Wat ga je doen?
Veilige en betrouwbare gegevens-uitwisseling, digitale handtekeningen, internationale samenwerking, digitale toegang. Onderwerpen waarop de afdeling Verbindingen en Veiligheid (VenV) van de Justitiële Informatiedienst (Justid) haar ketenpartners binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid ondersteunt voor de strafrecht-, migratie- en jeugdketen.
De afdeling is verantwoordelijk voor het technisch beheer van de infrastructuur, gegevensmodellering en semantiek, en voor het ontwerpen van (inter)nationale informatieketens. Bij veel werkzaamheden speelt informatiearchitectuur een belangrijke rol. Een stevige en flexibele informatiearchitectuur is een voorwaarde om goede diensten te kunnen leveren.
wat betekent dit concreet?
- Je analyseert, ontwerpt en schrijft adviezen voor complexe vraagtukken op het gebied van informatiearchitectuur en -uitwisseling
- De vraagstukken zijn vaak complex, nieuw, onvoorspelbaar en vereisen samenwerking met externe partijen op verschillende niveaus en beleidsterreinen
- Verbinder tussen de business behoefte en de informatievoorziening
- De architect zoekt de samenwerking op met interne en externe partners om tot een goed ontwerp te komen
- Adviseur voor het management en projectleiders
- De architect bewaakt dat oplossingen voldoen aan het geldende beleid van Justid, wetgeving en (inter)nationaal geldende architectuurprincipes
In deze functie blijf je dicht bij de werkvloer. Hoewel je je hoofdzakelijk bezighoudt met architectuur (80%), kan het voorkomen dat je af en toe programmeerwerk verricht (20%). Deze hands-on ervaring stelt je in staat om nauwe banden te onderhouden met de mensen en diensten binnen onze organisatie. Als architect neem je beslissingen over de inhoud van de analyses, ontwerpen en (beleids)adviezen, waardoor je invloed uitoefent op het succes van onze afdeling en organisatie als geheel.
Wat bieden we?
- Dynamische omgeving - Een informele en dynamische omgeving waar we werken aan een veilige samenleving met onze maatschappijkritische informatiesystemen. Je mag werken aan de complexere IT-vraagstukken op het gebied van interoperabilteit/gegevensuitwisseling op nationaal en Europees niveau. Binnen en buiten de organisatie zijn er veel mensen om te sparren en jouw afdeling is zeer samenwerkingsgericht. We willen groeien en innoveren en we geloven dat de beste oplossingen vaak buiten de gebaande paden liggen.
- Beloning - Een marktconforme beloning in Schaal 12 - maximaal € 6.970,- . Daar bovenop een individueel keuzebudget van 16,37% dat, op het moment van jouw keuze, in te zetten is voor bijvoorbeeld geld, verlofdagen, een fitness abonnement of een fiets. Onze goede secundaire voorwaarden, zoals onze verlofregelingen, een thuiswerkvergoeding en een goed geregeld pensioen via het ABP, zijn te vinden op https://www.caorijk.nl/
- Flexibiliteit - Een fulltime werkweek is 36 uur en hybride werken, met onze faciliteiten, is het uitgangspunt. We bieden veel flexibiliteit in de manier waarop je dit wilt indelen zodat je carrière en je privéleven goed op elkaar aansluiten. Samen met je collega's en leidinggevende maak je hier praktische afspraken over.
- Informele cultuur - Een gedreven en behulpzaam team met korte lijntjes naar leidinggevenden en/of directie.
- Persoonlijke groei - De mogelijkheid om te werken aan je eigen talent, persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling vinden we bij Justid vanzelfsprekend. Zo zorgen we voor jouw duurzame inzetbaarheid en kan Justid inspelen op ontwikkelingen in de samenleving en/of technische vernieuwingen. Er zijn regelmatig loopbaanmogelijkheden omdat we een groeiende organisatie zijn.
- Vrije tijd - Je krijgt 208 verlofuren op basis van een 36-urige werkweek (ruim 5,5 week).
- Gezelligheid – Een leuk team op een leuke afdeling met leuke collega’s in een leuk bedrijf. Dus doe mee met borrels, activiteiten, uitjes.
- Duurzaamheid - Omdat we duurzaamheid een belangrijke waarde vinden, stimuleren we onder andere reizen met het OV. Je krijgt daarom een OV-kaart om gratis van en naar je werklocatie te reizen.
Let op als je gaat solliciteren. Wij stellen een aantal vragen om je beter te leren kennen. Je hoeft dus geen sollicitatiebrief te schrijven.
Wat vragen we?
Wie ben je?
We zijn op zoek naar iemand die ons kan helpen groeien en innoveren. Iemand die de toekomst voor onze organisatie ziet en ons kan overtuigen van nieuwe ideeën. Creativiteit is een must, want we geloven dat de beste oplossingen vaak buiten de gebaande paden liggen. Je bent dus van huis uit zeer nieuwsgierig en altijd op zoek naar naar nieuwe mogelijkheden, technieken en kennis.
Een helikopter view is ook belangrijk, omdat we ons niet alleen richten op de korte termijn, maar ook op de lange termijn. We willen onze klanten de best mogelijke ervaring bieden, dus klantgerichtheid is een vereiste. Maar we weten ook dat we niet alles alleen kunnen bereiken, daarom zijn netwerken en organisatiesensitiviteit cruciale competenties.
Wat lezen we op je CV?
- Gecertificeerd (of bereid te halen) in TOGAF en Archimate
- Specialistische, theoretische en praktisch gerichte kennis van ontwikkelingen, methodieken en technieken op het vakgebied interoperabilteit/gegevensuitwisseling.
- Kennis van justitiële ketens is een pré
- Kennis en ervaring met architectuurconcepten, ontwikkeltools en gegevensmodellen
- Ervaring met het werken in complext projecten
- Inzicht in en gevoel voor de relevante technische omgeving
- WO werk- en denkniveau
- Mondelinge en schriftelijke vaardigheid in het Engels en Nederlands.
Is dit jouw baan? Solliciteer nu en help ons om onze visie te realiseren en onze klanten te blijven verrassen met innovatieve oplossingen.
Bijzonderheden voor deze functie:
- We beginnen met een arbeidsovereenkomst voor een jaar. Bij ongewijzigde omstandigheden en gebleken geschiktheid wordt deze omgezet in onbepaalde tijd.
- Voor deze functie is een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig.
- Bij Justid is de voertaal Nederlands.
- Een social media onderzoek kan plaatsvinden.
- Acquisitie kunnen we niet op ingaan.
Meer over jouw toekomstige afdeling
Veilige en betrouwbare gegevens-uitwisseling, digitale handtekeningen, internationale samenwerking, digitale toegang. Onderwerpen waarop de afdeling Verbindingen en Veiligheid (VenV) van de Justitiële Informatiedienst (Justid) haar ketenpartners binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid ondersteunt. De afdeling Verbindingen en Veiligheid is specialist op het gebied van elektronisch berichtenverkeer en helpt ketenpartners met het optimaliseren van informatie-uitwisseling. De afdeling onderhoudt een aantal centrale ketenvoorzieningen die een essentiële rol vervullen binnen het ICT-landschap van Justitie en Veiligheid. Daarnaast werkt de afdeling continu aan de verbetering van de informatiearchitectuur.
De afdelig VenV bestaat uit 70 collega's. Dat zijn analisten, consultants, ontwikkelaars, beheerders en architecten. Het is een leuke mix van man/vrouw en allerlei leeftijden. De sfeer is te kenmerken als informeel met een platte structuur waar iedereen elkaar helpt en grote vrijheid heerst en waar vragen vrij staat.
Er zijn vijf vakgebieden/expertdiensten op het gebied van gegevensuitwisseling, access management, chip technologie, keteninformatisering en teken en waarmerkdiensten. Beheer van de systemen en de projecten worden vaak "over teams heen’ uitgevoerd. Zo werk je dus met veel collega's samen en maak je gebruik van elkaars kwaliteiten.
Het team Ketenuitwisseling ondersteunt ketenpartners op technisch en inhoudelijk gebied bij het tot stand brengen van efficiënte elektronische informatie-uitwisseling. De afdeling is verantwoordelijk voor het technisch beheer van de infrastructuur, gegevensmodellering en semantiek, en voor het ontwerpen van (inter)nationale informatieketens. Bij veel werkzaamheden speelt informatiearchitectuur een belangrijke rol. Een stevige en flexibele informatiearchitectuur is een voorwaarde om goede diensten te kunnen leveren.
Jouw afdeling en projectteam bestaat uit ongeveer 10 personen. Je kunt sparren met 2 architecten van de afdeling en circa 5 architecten die elders bij Justid werken. En inhoudelijk kun je natuurlijk ook met andere experts sparren.
Echt iets voor jou?
Gebruik dan snel de solliciteer knop onderaan de pagina. Om het je makkelijk te maken stellen we je een paar vragen om je beter te leren kennen. Een brief is daardoor overbodig.
Meer informatie?
Voor inhoudelijke vragen over de vacature kun je contact opnemen met onze collega Henrique Vossebeld op telefoonnummer 06 57549164
Voor overige vragen kun je contact opnemen met onze recruiter Inge ter Horst op telefoonnummer +31 622805565 of via mailadres vacatures@justid.nl
Meer over Justid
Justid zorgt dat cruciale informatie beschikbaar is op het juiste moment voor de juiste persoon.
Wij ontvangen, verzamelen, verwerken, verrijken, bewaren en verspreiden justitiële informatie voor de strafrecht- jeugd en migratieketen. Wij maken dit mogelijk door slim gebruik te maken van bestaande technologie en door innovaties en creativiteit te stimuleren.
Op onze website lees je meer informatie over wie we zijn en ook ervaringsverhalen van collega's. Als je meer wilt weten over onze producten en diensten dan kun je dat lezen in onze Producten- en diensten catalogus.