Privacy officer
Vind jij gegevensbescherming (privacy) niet alleen belangrijk maar een fundamenteel uitgangspunt voor de verwerking van persoonsgegevens? Wil je hieraan bijdragen in de strafrecht-, migratie- en jeugdketen? En vind je het leuk om een team te leiden en coachen? Dan zijn wij op zoek naar jou!
WAT GA JE DOEN?
Justid is dé specialist op het gebied van ontvangen, verzamelen, verwerken, verrijken, bewaren en verstrekken van strikt vertrouwelijke digitale persoonsinformatie voor de strafrecht-, migratie- en jeugdketen, maar ook aan instanties of personen buiten Justitie en Veiligheid. Ons Privacy team zorgt ervoor dat betrokkenen erop kunnen vertrouwen dat alle persoonsgegevens zorgvuldig, rechtmatig en transparant worden verwerkt en alleen toegankelijk zijn voor degenen die daartoe zijn gerechtigd.
Het team bestaat nu uit een Privacy Officer en vier Privacy Adviseurs. De huidige Privacy Officer gaat zich meer toeleggen op structuur-, verbeter- en veranderingsopgaven, zodat jij je kunt richten op de reguliere (‘going concern’) werkzaamheden. Dus het inventariseren en minimaliseren van privacy risico’s in onze dienstverlening zodat we voldoen aan wet- en regelgeving. Daarnaast werk je met het team aan de bevordering van een privacy cultuur binnen Justid. Je adviseert en ondersteunt het lijnmanagement in haar verantwoordelijkheid voor gegevensbescherming. Je houdt hierop toezicht, rapporteert over de uitkomsten, kijkt naar de privacy-integratie in bedrijfsprocessen en handelt samen met de andere Privacy Officer incidenten af. Naast jouw eigen werkzaamheden stuur en coach je de privacy adviseurs, rekening houdend met ieders kwaliteiten, talenten en ontwikkelwensen. Maar het is geen managementfunctie.
Voorbeelden van werkzaamheden waarmee jij en/of de Privacy Adviseurs zich bezighouden zijn:
- het (inhoudelijk) beheer over het verwerkingsregister – als (gemandateerd) verwerkingsverantwoordelijke en in de rol van verwerker;
- het besluiten op verzoeken van betrokkenen om inzage, correctie of andersoortige verzoeken en verzetzaken;
- het opstellen van verwerkers- en samenwerkingsovereenkomsten of –afspraken en gegevensleveringsprotocollen;
- het beoordelen van (gemelde) datalekken en de registratie daarvan in het centraal datalekregister;
- het uitvoeren en beoordelen van Data Protection Impact Assessments (DPIA's) bij nieuwe of gewijzigde gegevensverwerkingen en het hebben van een informatiepositie bij het opstellen van wetgevings-DPIA’s;
- het opstellen van een jaarplan en een jaaroverzicht Privacy;
- het beheren van de privacyverklaring op de website van Justid;
- het houden van toezicht op en het geven van advies op basis van de geldende privacywet-en regelgeving;
- het beoordelen van vraagstukken inzake de verwerking van persoonsgegevens binnen de registers bij Justid;
- het borgen van de kwaliteit van de gegevens van het Justitieel Documentatie Systeem (JDS) en de Strafrechtketendatabank (SKDB);
- het Life Cycle Management Privacy;
- het uitdragen van kennis binnen de organisatie (voorlichting & opleidingen);
- het deelnemen aan in- en externe overleggen, waaronder die van het Privacy Board en het Privacy Platform Strafrechtketen.
Zoals hiervoor aangegeven ga je een deel van de werkzaamheden van de huidige Privacy Officer overnemen. De Privacy Adviseurs blijven hun bestaande taken uitvoeren. Samen ga je zorgen voor een optimale inzet en voor het behalen van de afgesproken resultaten.
Let op als je gaat solliciteren:
Wij stellen een aantal vragen om je beter te leren kennen. Je hoeft dus geen sollicitatiebrief te schrijven.
WAT VRAGEN WE?
Wat lezen we op jouw CV?
- Diepgaande juridische kennis van nationale en internationale privacywet- en regelgeving en gegevensbescherming en blijft hierin met kennis vooroplopen. Denk hierbij met name aan de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg), het Wetboek van Strafvordering, het Besluit Identiteitsvaststelling Verdachten en Veroordeelden en de Algemene Verordening Gegevensbescherming en andere toepasselijke wetten;
- Werkervaring in de hierboven genoemde werkzaamheden en met internationale standaarden zoals standaarden zoals ISO 27001 en 27002/BIR, NIST 800-53), informatieveiligheid en cybersecurity;
- Een afgeronde WO-opleiding, bij voorkeur in de richting Rechten, ICT of organisatiekunde. Bij voorkeur heb je de erkende privacy certificaten als CIPP/E en CIPM of bent bereid deze te volgen;
- Affiniteit met informatiebeveiliging en interesse in ontwikkelingen als AI en vraagstukken op het gebied van algoritmes en IAMA.
Goed om te weten: mocht je (nog) niet aan alle functie-eisen voldoen, voel je dan toch vrij om aan ons je interesse kenbaar te maken.
Waarmee maak jij het verschil?
Een vereiste is de leergierigheid en interesse om continu op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van gegevensbescherming zoals publicaties, wetswijzigingen, standpunten van de Autoriteit Persoonsgegevens, de European Data Protection Board (EDPB) en jurisprudentie.
Je bent daarnaast een enthousiasmerende privacydeskundige die het beste uit de collega’s kan halen en zorgt dat de juiste prioriteiten gekozen worden.
Je hebt goede communicatieve en schriftelijke vaardigheden, ook op het politiek-bestuurlijk niveau, of dat nu mondeling of schriftelijk of in een presentatie is. Zo creëer je draagvlak voor implementatie, toepassing en uitvoering van ontwikkelde adviesproducten. Door constructief mee te denken kun je ook nee zeggen zonder de relatie te beschadigen en je kunt weerstand ombuigen. Netwerken is iets waar je van geniet. Je bent analytisch en in staat om het grote geheel te kunnen overzien en verbanden te leggen tussen de grote hoeveelheid informatie. Je kunt dit ook vertalen naar het eigen organisatieonderdeel of andere onderdelen.
WAT BIEDEN WE?
- Beloning - Een marktconforme beloning in Schaal 12 - maximaal € 6.907,- bij een 36-urige werkweek. Op basis van jouw kennis en ervaring volgt de inschaling, waarna je jaarlijks in stappen naar het maximum groeit.
Daar bovenop een individueel keuzebudget van 16,5% dat, op het moment van jouw keuze, in te zetten is voor bijvoorbeeld geld of verlofdagen of vanuit het brutobedrag voor een fitness abonnement of een fiets. Onze goede secundaire voorwaarden, zoals onze (betaalde) verlofregelingen, thuiswerkvergoeding en een goed geregeld pensioen, zijn te vinden op https://www.caorijk.nl/
Je krijgt 208 verlofuren op basis van een 36-urige werkweek (ruim 5,7 week). - Flexibiliteit - Een fulltime werkweek is 36 uur en hybride werken is het uitgangspunt. Je werkt gemiddeld 2 dagen per week samen met jouw collega's op kantoor in Almelo. Justid heeft vier locaties. Indien het werk daarom vraagt zal je af en toe ook naar de andere drie locaties reizen.
We bieden veel flexibiliteit in de manier waarop je jouw uren dit wilt indelen, zodat je carrière en je privéleven goed op elkaar aansluiten. Samen met je collega's en leidinggevende maak je hier praktische afspraken over. - Informele cultuur en inclusieve werkomgeving - Een gedreven en behulpzaam team met korte lijntjes naar leidinggevenden en/of directie. Een rode draad uit gesprekken met nieuwe collega's is dat iedereen zeer behulpzaam is om elkaar te helpen.
- Persoonlijke ontwikkeling - De mogelijkheid om te werken aan je eigen talent, persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling, met oog voor de mens, vinden we bij Justid vanzelfsprekend.
- Maatschappelijke opgave - Samen en in verbinding werken we met vele ketenpartners in het Justitie en Veiligheidsdomein aan een veilige samenleving.
BIJZONDERHEDEN VOOR DEZE FUNCTIE:
- We beginnen met een arbeidsovereenkomst voor een jaar. Bij ongewijzigde omstandigheden en gebleken geschiktheid wordt deze omgezet in onbepaalde tijd.
- Voor deze functie is een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig.
- Bij Justid is de voertaal Nederlands.
- Een social media onderzoek kan plaatsvinden.
- Een assessment of casus kan deel uitmaken van de procedure.
- Als je (nog) niet aan alle functie-eisen voldoet, voel je dan toch vrij om je interesse kenbaar te maken. Wellicht kunnen we dan samen een opleidingsprogramma opstellen.
- Acquisitie kunnen we niet op ingaan.
MEER OVER JOUW TOEKOMSTIGE AFDELING.
De Privacy Officer maakt deel uit van het team Privacy (6 personen), dat samen met het team Beveiliging (5 personen) en Concerncontrol (3 personen) de stafafdeling Control vormt. Het team Privacy werkt nauw samen met onze Juridische afdeling.
De Privacy Adviseurs hebben ieder hun eigen aandachtsgebied en helpen en vervangen elkaar waar nodig. Het zijn professionals die in een informele sfeer samen uitvoering geven aan de werkzaamheden. Ze zoeken in jou iemand die hen begrijpt, steunt en samen met hen een hecht team kan vormen.
Het team Privacy geeft invulling aan verzoeken van burgers betreffende de rechten van betrokkenen, beantwoordt vragen van zowel interne als van externe partijen en is verantwoordelijk voor het bijhouden van het verwerkingsregister. Daarnaast wordt gevraagd en ongevraagd geadviseerd op alle facetten van gegevensbescherming voortvloeiend uit taken die de organisatie uitvoert, dus ook ten behoeve van externe partijen. Tevens wordt toezicht gehouden op de juiste uitvoering van de verwerking van persoonsgegevens binnen de verschillende afdelingen conform wet- en regelgeving. Ook worden de ontwikkelingen op het gebied van gegevensbescherming bijgehouden, zodat het beleid en de dienstverlening van Justid hierop aangepast kan worden. Zo kan altijd de juiste informatie op het juiste moment aan de juiste persoon worden verstrekt overeenkomstig wet- en regelgeving, waarbij bijzondere aandacht bestaat voor het aspect van de noodzaak bij de verstrekking van de gegevens. Om dit op een goede manier te doen, zorgt het team voor het up tot date houden van het Privacybeleid, de training en opleiding van medewerkers, het begeleiden en adviseren bij opstellen van DPIA’s.
MEER OVER JUSTID.
Meer dan ooit vraagt de samenleving om betrouwbare informatie en slimme (ICT) oplossingen om Nederland veilig en rechtvaardig te houden.
Justid is dé specialist op het gebied van het ontvangen, verzamelen, verwerken, verrijken, bewaren en verspreiden van strikt vertrouwelijke digitale informatie. We zorgen dat onze partners in met name de strafrecht- migratie- en jeugdketen beschikken over cruciale informatie, op het juiste moment. Daartoe zetten we onze kennis in en werken we dagelijks met grote hoeveelheden data en slimme IT-oplossingen. Het zorgen voor een juiste informatiepositie is immers heel belangrijk. Denk aan informatie over een strafverleden, de geldigheid van een verblijfsvergunning of om slachtoffers van misdrijven te kunnen informeren.
Met onze ruim 500 professionals in Almelo, Zutphen, Leeuwarden, Den Haag of thuis, werken we aan producten met innovatieve tools en technieken, vanuit deskundigheid en vakmanschap. Zo is ons voortbrengingsproces agile ingericht en werken we continue aan verbetering van onze diensten.
Als jij geniet van grote hoeveelheden data en innovatieve IT-technieken en vraagstukken en dit wil combineren met een goede en behulpzame werksfeer, dan kom je hier zeker tot je recht.
Op onze website lees je meer over wie we zijn en ook ervaringsverhalen van collega's. Als je meer wilt weten over onze diensten, dan kun je dat lezen in onze Producten- en diensten catalogus.
MEER INFORMATIE?
Voor inhoudelijke vragen over de vacature kun je contact opnemen met onze collega Armaan Ramdjan en voor overige of procedure vragen met onze recruiter Inge ter Horst op telefoonnummer 088 998 9000 of via mailadres vacatures@justid.nl